Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Alsidig personlig udvikling 0-2 år

Alsidig personlig udvikling, 0-2 år

Særlige refleksioner, pejlemærker og læreplanstemaer

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.

 

Sammenhæng

I Østerfælled Børnehus ser vi barnets alsidige personlige udvikling som essentielt for at kunne mestre engagement, livsduelighed, gå-på-mod og deltagelseskompetence.

For at barnet bliver livsdueligt, støtter vi i Østerfælled Børnehus barnet i at mestre institutionslivet, med øje for barnets nærmeste udviklingszone.

Med livsduelighed mener vi, at barnet skal støttes i at udvikle sit selvværd, selvtillid og selvforståelse. Børnene har brug for at kunne mærke og udtrykke deres behov.

Dette giver grobund for, at barnet kan navigere i de forskellige rammer og fællesskaber på tværs af børnegrupper i Østerfælled Børnehus.

 

Mål

Børnene er i stand til at mærke sig selv, deres følelser og behov og dermed egne grænser.

Barnet udvikler tryghed og tilknytning til både børn og voksne.

Barnet udvikler sit selvværd, så det har mod og lyst til at indgå i fællesskab med andre børn på tværs af børnegrupperne.

 

Tiltag

I Østerfælled Børnehus giver vi børnene rum og plads til at udtrykke sig verbalt og nonverbalt. Vi er opmærksomme på at følge barnets spor og spejle dem i deres følelser. Dette gør vi ved anerkende børnenes følelser, sætte ord på, og har særligt øje for de børn, der skal hjælpes på vej for at lykkes. Vi hjælper børnene i hverdagen med at løse konflikter og hjælpe hinanden.

Vi er opmærksomme på, at læringsmiljøet for barnet skal indeholde tiltag, hvor udfordringer og færdigheder passer sammen.

I Østerfælled Børnehus guider vi barnet, hvor udfordringer kan virke svære, således at barnet opnår mestring og tro på egne evner.

Vi gør os umage for skabe tæt tilknytning til barnets omsorgspersoner ved at tilbyde trygge rammer og nærværende voksne. Dette er i særligt fokus ved opstart i institutionen, således at der skabes et trygt fundament for barnet og dets familie.

Vi støtter og motiverer barnet til selvhjulpenhed, f.eks. at tage tøj på selv, bruge toilettet, samarbejde, sige "Stop", hvis nogen skubber, og bede om hjælp.

Følgende er revideret på baggrund af den løbende evaluering i maj 2021:  

Vi afholder evalueringssamtaler 3 måneder efter barnets opstart, og vidensoverdragelsessamtaler når barnet skifter stue, samt samtaler efter behov, som både forældre og personale kan bede om

I forbindelse med barnets start i vuggestuen holder personalet en opstartssamtale med forældrene, hvor der forventningsafstemmes og forældrene deler viden og erfaringer om barnet. De børn fra vuggestuen, som starter på Flyvefiskene i Børnehuset, indgår i et overgangsforløb, hvor de besøger stuen løbende.

Vi benytter os af Theraplay i arbejdet med børn med uroligt sansesystem for at hjælpe dem til en tryg tilknytning samt større trivsel og læring i hverdagen. 

Vi opdeler børnene i mindre børnegrupper om formiddagen, og er særligt opmærksomme på at støtte børn i udsatte positioner.

Vi har ens overgange og afsked i hele Østerfælled Børnehus, hvilket sikrer alle børn lige muligheder for deltagelse.

 

Tegn

Når børnene er i stand til at udtrykke deres følelser og behov verbalt og nonverbalt.

Når børnene giver udtryk for, hvordan de har det, og hvad de har brug for med ord og babytegn.

 

Evaluering

Fokus for evalueringen skal være, hvad det pædagogiske læringsmiljø betyder for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, og om der er

noget, der skal være anderledes i læringsmiljøet på baggrund af dette.

Vi evaluerer løbende vores pædagogiske dagligdag, udfordringer, mål og tiltag på stuerne og til personalemøder. Hvad fungerer godt hos os?

Hvilke udfordringer har vi? Hvad kan vi udvikle og blive bedre til? Hvad har vi ikke igangsat eller prøvet af?

1. Formålet med evalueringen. Hvad eller hvilket område vil vi evaluere?

2. Dokumenter med fokus på sammenhængen mellem læringsmiljøet og børnenes læring samt med fokus på refleksion.

3. Analyser dokumentation og sæt retning for fremtidig praksis, eventuelle ændringer og tiltag.

Vi får ny viden, ser fremad og sætter nye mål.

 

Evaluering af læreplanstemaet Alsidig personlig udvikling for de 0-2-årige, marts 2021

Vores pædagogiske dokumentationsformer består af SMTTE og observationer af praksis og refleksioner herpå. 

Det enkelte barns mulighed for at opnå tryghed og tilknytning er i fokus fra starten af barnets tid i Børnehuset. Under Covid-19 har vi haft indkøringssamtaler med forældrene inden opstart for at kunne få vigtige informationer om barnet og familien og for at fortælle om hverdagen og barnets indkøring i Børnehuset. På den måde har vi bedre kunne skabe tryghed hos forældrene, idet de har en større viden om deres barns kommende hverdag, hvilket gør, at barnet får nemmere ved at være tryg og knytte sig til den primære voksen på barnets stue. Vi læner os her op af vores barnesyn, hvor vi lægger vægt på tilknytningen til minimum en voksen og den gode relation mellem barn og voksen, som skal styrke barnets trivsel og læring.

Vi evaluerer det enkelte barn og børnegrupperne på vores stuemøde. Her danner vi os et overblik over, hvordan børnene trives på stuen. Vi deler også de observationer, vi gør os i dagligdagen med vores kollegaer og barnets forældre. Vi ser børnegrupper, som kan mærke sig selv, udtrykke sig selv verbalt og nonverbalt. Vi oplever børn, som har fået gode relationer og tilknytninger, da vi bl.a. arbejder med tryghed og omsorg.  Oplever et barn at få taget sit legetøj af andet barnet, øver vi med dem, at de skal sige "stop". Bliver et barn ked af det, italesætter vi for barnet, at det er ked af det, ikke synes det er sjovt, og at det okay at være det og forklarer situationen for dem. På den måde vil børnene genkende deres følelser og kunne italesætte dem selv med tiden. Dermed er vi hele tiden optaget af barnets perspektiv og får således løbende indblik i børneperspektivet samt øvet børnene i dannelse, der skal sikre børnegruppens trivsel og læring.

Ser vi, at børnegruppens trivsel daler, i form af konflikter og dermed kan have svært ved at danne relationer til hinanden, deltager vi aktivt i aktiviteter med børnene, hvor vi sætter ord på børnenes oplevelser og følelser, så de får en bedre relation indbyrdes, og de oplever mere tryghed og trivsel.

Vores udfordringer ved at skabe tilknytning har været, at vi i året 2020 grundet Covid-19 har haft mange nye voksne. Når tilknytningen til de nye voksne var etableret, har det giver mulighed for, at en voksen bedre kunne fordybe sig i f.eks. at øve selvhjulpenhed med en lille gruppe børn og dele stuens børn op i flere små grupper, der gav mulighed for bedre at kunne sætte ord på børnenes oplevelser og følelser. Det pædagogiske læringsmiljø har således været styrket og bidraget til, at vi har været mere nærværende og haft nemmere ved at se børneperspektivet, og på den måde har vi set, hvordan det har styrket børnegruppens trivsel og udvikling.    

Vi vil løbende evaluere og lave en samlet evaluering i 2023.

 

Løbende evaluering, maj 2021

Vi vil fremadrettet arbejde målrettet med vores dokumentationskultur i Østerfælled Børnehus, så alle medarbejdere får en viden om og erfaring med de dokumentationsformer, vi benytter. Vi er særligt optagede af fremadrettet at benytte fotos og videooptagelser, som dokumentationsformer, dels til forældrene og dels til kollegaerne. Således vil vi reflektere over og nedskrive vores etiske overvejelser og handlemåder, som skal være gældende i vores arbejde med fotos og videooptagelser. Disse skal hjælpe os til i højere grad at reflektere over sammenhængen mellem vores læringsmiljø og børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse. Derudover vil vi gerne introducere alle medarbejdere til, hvordan fotos og videooptagelser kan bruges til at dokumentere den pædagogiske praksis, så vi dermed kan reflektere over sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse. Vi vil således bruge disse dokumentationsformer i vores kommende evalueringer af vores læreplanstemaer. 

Efter at ledelsen har observeret at der er forskel på, hvordan stuerne forholder sig til og afholder overgange og afskeder, vil vi gerne sikre, at alle børn i Østerfælled Børnehus oplever, at alle overgange og afskeder er ens, og at alle børn dermed har lige muligheder for trivsel og deltagelse i fællesskabet. Vi vil derfor afholde et styringsmøde, hvor vi skal fastlægge principper for afslutning og afskedsgave. Fremadrettet er forsamtale inden opstart i vuggestuen obligatorisk, hvor forældre og personale deltager. Hvis der har været en handleplan eller en særlig indsats ift. barnet, vil vi afholde en overleveringssamtale, hvor personale fra barnets gamle stue og nye stue deltager samt barnets forældre og evt. en fra ledelsen. De børn fra vuggestuen, som starter på Flyvefiskene i Børnehuset, indgår i et overgangsforløb, hvor de besøger stuen løbende.  

Ledelsen har fokus på at udbrede metoden Theraplay til hele institutionen, da vi oplever, at den gavner børn med uroligt sansesystem og er med til at opkvalificere personalet. Vi vil bestræbe os på at få en oplægsholder til at holde oplæg om Theraplay på et personalemøde.