Afholdelse af fødselsdage

I Børnehuset afholdes børnenes fødselsdag i princippet altid i forbindelse med eftermiddagsfrugten. Der er altid flag foran huset og et skilt på døren til fødselsdagsbarnet. Personalet på stuen dækker fint fødselsdagsbord.

Forældre er velkomne til at deltage, og barnet kan evt. have lidt med at dele ud. Det er nok at have én ting med til hvert barn, da der jo er frugt og brød som sædvanligt.

Fødselsdage kan også foregå hjemme hos barnet. Hvis det skal foregå i Børnehusets åbningstid tager personalet med. Det skal aftales i samråd med stuens personale, hvornår fødselsdagen skal holdes. Det er vigtigt som forældre at være forstående overfor, at det skal være en dag, der passer godt for personalet og Børnehuset.

Det er i orden ikke at invitere hele stuen med hjem. Hvis I kun inviterer en del af stuen, er det personalet, der bestemmer, hvilke børn og hvilket personale, der skal med. Dette er vigtigt, da det er pædagogerne, der kender stuen og de grupperinger, der er blandt børnene både alders- og venskabsmæssigt.

I Ellingehus starter alle fødselsdage samlet ved ankomst, hvor flaget hejses og der synges ”I dag er det Oles fødselsdag” og vi råber hurra. På stuerne fejres fødselsdagen enten ved frokosten eller eftermiddagsfrugten.

Bordene er pyntet med fødselsdagsduge og flag. Fødselsdagsbarnet og to kammerater er med til at dække bord. Vi synger igen fødselsdagssang (den med instrumenterne) og råber hurra, og barnet kan derefter evt. dele ud. Forældre er velkomne til at tage med til Ellingehus hele dagen eller komme op selv og deltage i fejringen hvis det er muligt.

Husk:

Østerfælled Børnehus’ sukkerpolitik gælder også, når fødselsdagen fejres derhjemme i samarbejde med Børnehuset. Børnene må ikke få nødder, rosiner eller andre godter med tilbage til Børnehuset, da det skaber unødig misundelse hos dem, der ikke var med.

Invitationer til private fødselsdage må ikke hænge i garderoberne eller deles ud ved bussen – de bedes sendt privat.

Forældrebestyrelsen