Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Krop, sanser og bevægelse 0-2 år

Krop, sanser og bevægelse, 0-2 år

Særlige refleksioner, pejlemærker og læreplanstemaer

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

Sammenhæng

Børn bruger og udvikler kroppen rigtig meget, både i legen, til at udtrykke sig med og til at mærke sig selv med. Børnenes kropslige selvforståelse og mestring har en stor indflydelse i legen, på læreprocesser, social kontakt og relationer. Kroppen skal mærkes og udfordres.

Gennem sanserne oplever børnene verdenen, omgivelserne og sammenhænge. Sanserne skal stimuleres og fornemmes, og børnene skal lære at sætte ord på, hvad de oplever.

Mål

Børnene kan med tiden mestre grundbevægelser, såsom gå, kravle, trille, springe, klatre, løbe, krybe, balancere, snurre, skubbe, gribe, gynge, trække, svinge, hinke, hoppe, vippe og kaste. Barnet har kropskontrol og kan koordinere sine bevægelser.

Børnene udvikler deres finmotoriske færdigheder og kan tegne, male, spise med bestik, holde på små genstande, bruge pincetgreb m.m.

Børnene formår at bruge deres krop ift. leg, motoriske udfordringer, kontakt og bevægelse.

Børnene i Østerfælled Børnehus har muligheder og faciliteter til at bruge og lære deres krop at kende.

Børnene opnår en viden og erfaring om, hvad de kan bruge deres krop til, og hvilke begrænsninger der kan være.

Barnet udforsker og eksperimenterer med de forskellige måder, man kan bruge kroppen på.

Barnet oplever en glæde ved bevægelse og brug af deres forskellige sanser (høre, lugte, smage, føle, balance og muskel–led-sansen).

Barnet får en fornemmelse for fysisk aktivitet, men opnår også en forståelse for kropslig og sanselig ro og en glæde ved det.

Tiltag

I Østerfælled Børnehus laver vi pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, der understøtter den grov- og finmotoriske udvikling. Der skal være mulighed for, at børnene kan løbe, lege fangeleg, bryde- og tumleleg, klatre i træer, cykle og spille fodbold.

Desuden skal børnene tilbydes finmotoriske aktiviteter, hvor de kan klippe og klistre, tegne, male, lege med DUPLO og arbejde med modellervoks.

Vi motiverer børnene til selv at tage tøj på, lyne lynlåse og tage hue på.

Vi tilbyder rytmik og arbejder på tværs af børnegrupperne, så der også opstår mulighed for nye venskaber. Vi laver forhindringsbaner ude og inde, hvor vi især er opmærksomme på aktiviteter med stimulering af balancesansen: gynge, rulle, trille, vippe med hovedet, slå kolbøtter m.m.

Vi går på line, går på et ben, hopper, danser og kravler. Vi giver børnene mulighed for at gå på bare fødder både ude og inde(følesansen).

Vi har fokus på også at skabe rammer, der giver børnene mulighed for ro og fordybelse. Det kan være berøringslege som pizza- og bageleg, yoga, mindfulness og massage. Vi giver børnene mulighed for at sove eller hvile sig, når de har behov for det.

Vi er samtidigt opmærksomme på at følge børnenes egne spor og interesser og støtter spontane aktiviteter og lege. Børnene bruger f.eks. stole til at hoppe ned fra, laver huler både inde og ude og rører ved dyr/insekter på legepladsen og i naturen uden for institutionen.

Vi arbejder dagligt og gennem temaer med vores sanser. Ved måltidet taler vi med børnene om, hvordan maden smager, lugter og føles. Vi har fokus på madmodighed, hvor et udvalg af medarbejdere kommer med input til, hvordan børnene kan øge nysgerrigheden på ukendt mad fra hele verden, f.eks. tema om Thailand. Vi lærer børnene sange om sanserne.

Vi har en årlig idrætsdag for vuggestuegrupperne, hvor vi mødes med vuggestuebørnene i vores netværk på Østerbro stadion, og hver institution bidrager med en aktivitet.

Vi benytter de bemandede legepladser, såsom den indendørs legeplads Blegdamsremisen, hvor børnene kan udfordres motorisk, og Trafiklegepladsen, hvor vi f.eks. kan øve os i, hvad trafiksignalets forskellige lys betyder, og øve os i enten at stå stille eller bevæge os. 

Tegn

Børnene i Østerfælled Børnehus opnår glæde ved at bevæge sig og tør udfordre sig selv og sin krop i højere grad.

Barnet tilegner sig nye færdigheder og bliver mere selvhjulpen.

Via erfaring fra motoriske og sansemæssige stimuli, får børnene større kropskontrol og dermed et mere positivt selvbillede.

Børnene deltager med engagement i fysiske lege og aktiviteter.

I kraft af at børnene smager mere forskellig mad, opnår de en større indsigt og forståelse for forskellige smagsindtryk og bliver dermed mere madmodige.

Gennem øget fokus på mere rolige aktiviteter og lure, oplever børnene også en naturlighed for pause, hvile og velvære og kan nemmere håndtere dagligdagens udfordringer.

Evaluering

Fokus for evalueringen skal være, hvad det pædagogiske læringsmiljø betyder for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, og om der er noget, der skal være anderledes i læringsmiljøet på baggrund af dette.

Vi evaluerer løbende vores pædagogiske dagligdag, udfordringer, mål og tiltag på stuerne og til personalemøder. Hvad fungerer godt hos os?

Hvilke udfordringer har vi? Hvad kan vi udvikle og blive bedre til? Hvad har vi ikke igangsat eller prøvet af?

1. Formålet med evalueringen. Hvad eller hvilket område vil vi evaluere?

2. Dokumenter med fokus på sammenhængen mellem læringsmiljøet og børnenes læring samt med fokus på refleksion.

3. Analyser dokumentation og sæt retning for fremtidig praksis, eventuelle ændringer og tiltag.

Vi får ny viden, ser fremad og sætter nye mål.

 

Evaluering af læreplanstemaet Krop, sanser og bevægelse for de 0-2-årige, marts 2021  

Vores pædagogiske dokumentationsformer består af SMTTE og observationer af praksis og refleksioner herpå. 

På grund af Covid-19 og behovet for at dele børnegruppen mere op opstår der nemt trængsel på Børnehusets legeplads og stuernes terrasser, hvilket gør, at flere kommer ud på ture i nærmiljøet. Vi vil gerne holde fast i de mange ture ud af huset, da vi kan se, at det har betydning for børnenes kropslige og sansemæssige udvikling. Det er derfor vigtigt at prioritere disse ture i vores ugeplan. 

Der er på alle stuer fokus på at skabe pædagogiske læringsmiljøer, der styrker børnenes grov- og finmotoriske udvikling og deres sanser f.eks. en madras til at hoppe på og små perler til at putte på en snor.

Vi arbejder aktivt med at gøre børnene selvhjulpne f.eks. lade dem selv øse mad op på tallerkenen og tage tøj af og på. Vores pædagogiske læringsmiljø er dermed med til at fremme børnenes læring og udvikling.

Vi taler om den mad, vi spiser og den frugt, børnene har med hjemmefra. Her arbejder vi med børnenes sanser f.eks. ved at tale om hvordan maden smager og om maden er varm eller kold. Vores barnesyn træder hermed frem i dagligdagen, idet børnene taler om egne følelser og oplevelser.    

Alle børn har mulighed for at få en lur efter behov, hvilket giver dem mulighed for at restituere. Vores pædagogiske læringsmiljø skaber gode betingelser for børnegruppens trivsel og læring.   

Vores turpolitik har den betydning, at vi skal tage to voksne på tur sammen, da børnene ellers ikke kan komme ned og bevæge sig, udforske naturen og sig selv, da en voksen kun må gå med 2 børn, hvis de selv skal ned at gå. Den store børnegruppe kan gøre det svært at være nærværende som voksen og tilpasse aktiviteten, så den rammer børnegruppens behov og interesser.

Under perioden med Covid-19 må vi ikke benytte vores skumpuder o.l. i fællesrummet, og er derfor særligt om eftermiddagen begrænsede i at skabe læringsmiljøer, der tilgodeser børns behov for alsidig bevægelse og udvikling. Vi glæder os til igen at kunne bruge vores faciliteter i fællesrummet.   

Covid-19 har gjort, at vi kun i begrænset omfang har arbejdet på tværs af børnegrupperne, og har således ikke kunne skabe forløb, der skaber og styrker venskaber på tværs og samler børn på tværs af børnegrupper med samme behov og interesser for at styrke f.eks. deres grovmotoriske udvikling. Vi ser frem til, at det igen bliver muligt.   

Vi vil fortsat skabe aktiviteter og følge børnenes spor, så vi styrker børnene i at bruge og mærke egen krop. F.eks. vil vi lade børnene gå med bare tæer, både inde og ude. Vores fokus på børnenes spor er et udtryk for vores barnesyn og skaber gode betingelser for børnegruppens trivsel og udvikling.

På grund af Covid-19 har vi desværre ikke kunne afholde vores årlige idrætsdag for vuggestuebørnene i Børnehuset, og vi ser frem til, at det igen kan afholdes. Ligeledes har den indendørs legeplads Blegdamsremisen været lukket grundet Covid-19, og vi glæder os til igen at komme derhen.

Vi vil løbende evaluere og lave en samlet evaluering i 2023.

 

Løbende evaluering, maj 2021

I evalueringen i marts 2021 peges det på, at turpolitikken kan gøre det svært at være nærværende samt tilpasse aktiviteten den store børnegruppe. Vi vil i efteråret 2021 have det op på styringsmøde, hvor vi i det reflekterende team vil reflektere over vores handlemuligheder på ture ud af huset.