Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnehusets DNA

Børnehusets DNA

Fagligt fokus

 I Østerfælled Børnehus arbejder vi med, at være fagligt bevidste omkring hvad vi gør med barnet og hvorfor vi gør det. Vi har fokus på det enkelte barn eller gruppe og handler i forhold til barnet/gruppen. Vi giver børnene lov til folde sig ud, fordybe sig og prøve grænser af. Vi arbejder målrettet med pædagogisk styring og planlagte aktiviteter, men har altid fokus på børnenes ønsker, behov og initiativer. Den voksne følger barnets trivsel, kompetencer og udvikling og er med til at forvandle småt til stort.

 

Fællesskab og relationer

 I Østerfælled Børnehus arbejder vi med store og små fællesskaber. Vi arbejder ud fra at alle skal være en selvfølgelig del af Børnehuset. At blive inkluderet eller være en del af fællesskabet er vigtigt både for børn og voksne. Det er vores ansvar som medarbejdere, at alle børn føler, at de har relationer og er en del af det store fællesskab. Alle børn og voksne skal føle sig værdifulde og have en oplevelse af, at de kan bidrage med noget særligt til det sociale miljø.

I Børnehuset arbejder vi med børnenes relationer og sociale kompetencer. Det kan være relationer mellem jævnaldrende, men også relationen mellem store og små børn. Relationer er et af de vigtigste elementer for børn i hverdagen og det er derfor vigtigt at vi som medarbejdere i børnehuset, er bevidste om vores rolle og er pædagogisk handlende i arbejdet med relationerne. Vi skal altid gribe chancerne for at skabe og understøtte børnenes relationer og muligheder for fællesskab.

I Børnehuset sætter vi rammerne for at børnene kan danne venskaber i større eller mindre grupper. Venskaber dannes på forskellige planer gennem leg og læring. Dette kan være på baggrund af voksenstruktureret leg eller fri leg.  I det pædagogiske arbejde har det stor betydning for børnene, at vi er opmærksomme på deres sociale udvikling og legerelationer. Her skaber vi som medarbejdere bevidst legegrupper. Vi observerer barnets leg og trivsel, deltager selv i leg og aktiviteter og inkluderer andre børn i legen.

Vi har også stor fokus på relationerne mellem børn og voksne. Vi mener, at alle børn skal kunne føle sig trygge ved de voksne og føle sig set. Børnene skal kunne betro sig til de voksne og have mindst en rigtig god voksenrelation. I Østerfælled Børnehus arbejder vi med relationsskemaer, hvor vi sikrer at alle børn bliver set og har mindst en særlig voksentilknytning.

 

Dagligdag og trivsel

 I Østerfælled Børnehus holder vi dagligt samling på stuen, hvor børnene får lov til at fortælle og blive set/hørt over for hele gruppen. Hver fredag bliver der holdt samling for hele børnehuset, her oplever børnene at de er en del af et større fællesskab. Her synger vi sange og ser hinanden på en anden måde end vi plejer. Dette er med til at styrke børnenes fællesskabsfølelse.  

I Børnehuset er børnenes trivsel og udvikling en naturlig topprioritet. I hverdagen er vi meget bevidste om barnets basale og fundamentale behov. Vi oplever, at barnets behov for søvn, mad og drikke, psykisk og fysisk omsorg, relationer og tryghed er en absolut forudsætning for barnets trivsel og udvikling, samt mulighed for at lære.

Det giver mening for børnene, når vi er nærværende og indlevende i vores daglige kontakt og omsorg. Det er afgørende, at de voksne er fysisk og psykisk tilstede i samværet med børnene. I Børnehuset vægter vi, at være i øjenhøjde med børnene og på deres plan. Når der er nærvær, omsorg, tryghed og styring på en stue, skabes der ro og trivsel for både børn og voksne. Når dette sker skabes der flow og livslæde for både børn og voksne.

Vi oplever, at det har stor betydning for børnene i hverdagen, når vi udviser begejstring for barnets udvikling, initiativer og kompetencer. Medarbejderens autencitet har stor betydning for børnene og det pædagogiske miljø på stuen og i institutionen.

 

Leg og udvikling

 I Østerfælled Børnehus er vi bevidste om legens betydning. Alle børn deltager i leg eller aktivitet ud fra det enkeltes barns alder, udviklingsniveau og kompetencer. Vi er bevidste om, at børnene kan deltage på forskellige niveauer og de voksne arbejder med at sige ja i stedet for nej. I den pædagogiske praksis i Østerfælled Børnehus tør den voksne gå over sin komfortzone og ikke mindst anerkende at det er okay at fejle.

I Børnehuset har vi stor fokus på børns selvhjulpenhed. Vi ser, at det har enorm betydning for barnet, når det f.eks. selv mestrer, at kunne tage sit eget tøj på og få anerkendelse for det. Vi arbejder med selvhjulpenhed på forskellige niveauer, alt efter deres alder. Selvhjulpenhed er at tage eget tøj af og på, spise selv, gå op med sin tallerken efter mad, tage sin ble af selv, lære at gå på toilettet, smide sutten m.m.

I vores samvær med børnene prioriterer vi altid nærværet, den fysiske og psykiske kontakt og den sociale og personlige udvikling  –  og ikke mindst sjov og ballade. Vi oplever, at det har stor værdi og glæde for børnene, når de voksne og børnene griner og laver sjov sammen. Humor på forskellige niveauer i hverdagen er et rigtig godt redskab i samværet med børnene. Det kan være når vi bytter roller i hverdagen og den voksne leger barn og spejler barnet i en given situation.

Vi oplever, at overdrivelse ofte giver anledning til sjov og et godt grin. Børn elsker samtaler og historier, hvor det hele bliver vendt på hovedet og tingene bliver set i et andet perspektiv.

 

 Struktur og forudsigelighed

 I vores daglige arbejde med børnene er organiseringen af det pædagogiske arbejde et grundlæggende element. Vi oplever, at organisering og struktur er vigtigt, fordi det er med til at skabe forudsigelighed og tryghed for børn og voksne i dagligdagen. Vi er meget bevidste om, at det er os, der som medarbejdere skaber rammerne og at det er i disse rammer, vi skaber stjernestunder sammen med børnene. Når vi medarbejdere har fordelt arbejdsopgaver og ansvar skaber vi rammerne for fordybelse, nærvær og udvikling. Det giver mening for børnene, når vi formår at udføre vores pædagogiske tanker og mål i praksis.

I børnehuset afholder vi jævnligt styringsmøder for pædagoger og en gang om måneden afholdes der styringsmøde for medhjælpere. Ud over det afholder alle stuer et ugentligt stuemøde. Det er på møder, som disse, vi som medarbejdere i børnehuset får reflekteret, får ny viden og får organiseret næste uges forløb/periode for børnene. Det giver mening for børnene når vi er velforberedte når en ny uge starter.

 

 Samarbejde og forældrepartnerskab

 I Børnehuset foregår samarbejdet omkring barnet primært på stuen, men også via vores samarbejdsteams. Her kan vi bl.a. inddrage andre medarbejderes erfaringer med barnet eller gruppen. Vi samarbejder omkring hverdagen – det kan være i morgenstunden, hvor eksempelvis vuggestuegrupperne er sammen på en stue, altså helt konkrete hverdagsrutiner. Vi samarbejder omkring vores temauger – der afholdes 2 gange årligt.

I Børnehuset arbejder vi med forældrepartnerskab. Det betyder, at barnets trivsel, læring og udvikling sker i et ligeværdigt samarbejde med forældrene, og at vi sammen understøtter barnets behov og kompetencer. Vi ser forældresamarbejdet i Børnehuset som et af de vigtigste elementer i hverdagen. Vi fortæller derfor ofte og gerne om barnet og børnegruppen og giver os tid til en snak med forældrene, når de henter og bringer eller ringer for at fortælle, hvordan barnet har det. Vi oplever, at det giver mening for børnene, når vi er i tæt dialog med barnets forældre omkring trivsel og udvikling.