Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Krop, sanser og bevægelse 3-6 år

Krop, sanser og bevægelse, 3-6 år

Særlige refleksioner, pejlemærker og læreplanstemaer

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

Sammenhæng

Børn bruger og udvikler kroppen rigtig meget, både i legen, til at udtrykke sig med og til at mærke sig selv med. Børnenes kropslige selvforståelse og mestring har en stor indflydelse i legen, på læreprocesser, social kontakt og relationer. Kroppen skal mærkes og udfordres, og børnene skal have et kendskab til kroppens funktioner, og hvad der er sundt for den.

Gennem sanserne oplever børnene verdenen, omgivelserne og sammenhænge. Sanserne skal stimuleres og fornemmes, og børnene skal lære at sætte ord på deres sansemæssige oplevelser.

Mål

Børnene kan med tiden mestre grundbevægelser, såsom gå, kravle, trille, springe, klatre, løbe, krybe, balancere, snurre, skubbe, gribe, gynge, trække, svinge, hinke, hoppe, vippe og kaste. Barnet har kropskontrol og kan koordinere sine bevægelser.

Børnene udvikler deres finmotoriske færdigheder og kan tegne, male, spise med bestik, holde på små genstande, lave pincetgreb, bruge værktøj, klippe og klistre m.m. Barnet kan koordinere sine bevægelser

Børnene forstår deres krops betydning og formår at bruge den ift. leg, motoriske udfordringer, kontakt og bevægelse.

Børnene i Østerfælled Børnehus har muligheder og faciliteter til at bruge og lære deres krop at kende.

Børnene opnår en viden og erfaring om, hvad de kan bruge deres krop til, og hvordan den fungerer, og hvilke begrænsninger der kan være.

Barnet udforsker og eksperimenterer med de forskellige måder, man kan bruge kroppen på.

Barnet oplever en glæde ved bevægelse og brug af deres forskellige sanser (høre, lugte, smage, føle, balance og muskel–led-sansen).

Barnet får en fornemmelse for fysisk aktivitet, men opnår også en forståelse for kropslig og sanselig ro og en glæde ved det.

Barnet får en generel forståelse og viden om krop og sundhed.

Tiltag

I Østerfælled Børnehus laver vi pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, der understøtter den grov- og finmotoriske udvikling. Der skal være mulighed for, at børnene kan løbe, lege fangeleg, bryde- og tumleleg, klatre i træer, cykle, spille fodbold og hockey. I Ellingehus bruger vi i høj grad naturens muligheder for motorisk udfoldelse. Vi introducerer nye og gamle lege til børnene, så som stoleleg, avisleg, faldskærmsleg, bankebøf m.m.

Desuden skal børnene tilbydes finmotoriske aktiviteter, hvor de kan klippe og klistre, tegne, male, lege med LEGO, arbejde med modellervoks, fedtsten og træ samt lære at bruge forskelligt værktøj. Vi motiverer børnene til selv at tage tøj på, lyne lynlåse, knappe knapper og lignende.

Vi tilbyder rytmik og arbejder på tværs af børnegrupperne, så der også opstår mulighed for nye venskaber. Vi laver forhindringsbaner ude og inde, hvor vi især er opmærksomme på aktiviteter med stimulering af balancesansen: gynge, rulle, trille, vippe med hovedet, slå kolbøtter m.m.

Vi går på line, går på et ben, hopper, danser og kravler. Vi giver børnene mulighed for at gå på bare fødder både ude og inde (følesansen).

Vi har fokus på også at skabe rammer, der giver børnene mulighed for ro og fordybelse. Det kan være berøringslege som pizza- og bageleg, yoga, mindfulness og massage. Det kan også være bare at ligge i græsset og kigge op på skyerne eller at få lov til at være alene eller sammen med en ven i hyggerummet.

Vi er samtidigt opmærksomme på at følge børnenes egne spor og interesser og støtter spontane aktiviteter og lege. Børnene bruger f.eks. stole til at hoppe ned fra, laver huler både inde og ude, smager på spiselige planter og rører ved dyr/insekter på legepladsen, i haven og i naturen uden for institutionen.

Vi introducerer faktaviden om kroppen, skelet, muskler, tarme m.m. gennem bøger, figurer og tegninger. Vi arbejder dagligt og gennem temaer med vores sanser. Ved måltidet taler vi med børnene om, hvordan maden smager, lugter og føles. Vi har fokus på madmodighed, hvor et udvalg af medarbejdere kommer med input til, hvordan børnene kan øge nysgerrigheden på ukendt mad fra hele verden, f.eks. tema om Thailand. Vi lærer børnene sange om sanserne, vi laver smag/lugte-øvelser, kims leg og gæt hvad der er i maden m.m.

Vi har en årlig idrætsdag for børnehavebørnene i Børnehuset, hvor vi mødes med børnehavebørnene i vores netværk på Østerbro stadion, og hver institution bidrager med en aktivitet.

I Børnehuset benytter vi de bemandede legepladser, såsom den indendørs legeplads Blegdamsremisen, hvor børnene kan udfordres motorisk, og Trafiklegepladsen, hvor vi f.eks. kan øve regler i trafikken, mens vi cykler.  

I Ellingehus går turen til den lokale campingplads, hvor vi bruger deres hoppepude, finder sten og skaller i vandkanten, kæler med fårene og fodrer hønsene. Vi har fingrene i urtehaven, smider tøjet og mærker den tunge sommerregn, dufter til skoven ved alle årstider og har særligt fokus på Krop, sanser og bevægelse en gang om ugen i vores opdelte formiddagsgrupper. Her tilrettelægges aktiviteterne med udgangspunkt i den mindre gruppes særlige udfordringer og styrker

Tegn

Børnene i Østerfælled Børnehus opnår glæde ved at bevæge sig og tør udfordre sig selv og sin krop i højere grad.

Barnet tilegner sig nye færdigheder og bliver mere selvhjulpen.

Via erfaring fra motoriske og sansemæssige stimuli, får børnene større kropskontrol, som hjælper til et positivt selvbillede.

Børnene deltager med engagement i fysiske lege og aktiviteter.

I kraft af at børnene smager mere forskellig mad, opnår de en større indsigt og forståelse for forskellige smagsindtryk og bliver dermed mere madmodige.

Gennem øget fokus på mere rolige aktiviteter, oplever børnene også en naturlighed for pause, hvile, velvære og kan nemmere håndtere dagligdagens udfordringer. Vi bestræber os på, at der altid er et roligt sted i huset, hvor børnene kan trække sig og tage en pause fra hverdagen.

Evaluering

Fokus for evalueringen skal være, hvad det pædagogiske læringsmiljø betyder for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, og om der er

noget, der skal være anderledes i læringsmiljøet på baggrund af dette.

Vi evaluerer løbende vores pædagogiske dagligdag, udfordringer, mål og tiltag på stuerne og til personalemøder. Hvad fungerer godt hos os?

Hvilke udfordringer har vi? Hvad kan vi udvikle og blive bedre til? Hvad har vi ikke igangsat eller prøvet af?

1. Formålet med evalueringen. Hvad eller hvilket område vil vi evaluere?

2. Dokumenter med fokus på sammenhængen mellem læringsmiljøet og børnenes læring samt med fokus på refleksion.

3. Analyser dokumentation og sæt retning for fremtidig praksis, eventuelle ændringer og tiltag.

Vi får ny viden, ser fremad og sætter nye mål.

 

Evaluering af læreplanstemaet Krop, sanser og bevægelse for de 3-6-årige, marts 2021

Vores pædagogiske dokumentationsformer består af SMTTE og observationer af praksis og refleksioner herpå.

Vi har i forbindelse med Covid-19 været nødsaget til at tænke ud af boksen. Vi har haft fokus på kreativitet og innovative alternativer. Børnenes sanser stimuleres f.eks., når børnene hyppigt vasker hænder med sæbe, hvor vi har haft fokus på sansestimulering ved koldt og varmt vand og sæbe.

Klippe og klistre har ofte været på skemaet i Børnehuset. Børnene har haft mulighed for at styrke deres finmotorik, og samtidig har de lavet deres eget legetøj f.eks. dukketøj til papirdukker, udklip på pind m.m. 

Børnene har været i deres nærmiljø, hvor de har forbedret deres grovmotorik. I Børnehuset går vi f.eks. til nærliggende legepladser i Fælledparken. På disse legepladser er der mulighed for at hoppe på trampolin, rutsje, gynge m.m. På den måde opsøger vi et læringsmiljø, der skaber nye muligheder for at styrke børnenes trivsel og læring.

Legepladsen i Børnehuset trænger generelt til forbedringer og ledelsen og legepladsudvalget er derfor i tæt samarbejde med bestyrelsen, hvor de har lavet en langsigtet plan for forbedring af legepladsen, og pt er de i gang med at indhente tilbud.  

På Børnehusets legeplads er der blevet sjippet, spillet bold, klatret i træer, tegnet med kridt, bygget sandslotte, lavet sanglege (så som Alle mine kyllinger og Tornerose) og fagtelege. Der er særligt i Børnehuset fokus på de vokseninitierede lege på legepladsen, hvor der er høj fysisk aktivitet. Her høster vi inspiration fra Ellingehus.   

I Ellingehus har vi haft udendørs diskotek en gang om ugen og forsøgt at opretholde vores tigertræning.

Ellingehus går ud i haven, som er en stor grund, der giver gode muligheder for at bevæge sig meget i løbet af en dag. I haven er der blevet rutsjet, gynget, snurret rundt, øvet balance på balancebommen, slået kolbøtter på kolbøttestangen, klatret i træ, vippet, løbet op og ned samt kælket på bakken. Vi har fået opdateret legepladsen med svævebane, snurreleg, ny rutsjebane, balancebane i skoven m.m.

I Ellingehus går turene til den nærliggende skov og legepladsen på campingpladsen om sommer, hvor der er en hoppepude, børnene kan hoppe på.

Vi søger således at udvide vores læringsmiljøer, så børnene får varierede muligheder, der styrker deres udvikling og læring.

Covid-19 har været en udfordring for krop, sanser og bevægelse. I Børnehuset har vi ikke kunne anvende fælles indendørsfaciliteter, fællesrummet, hvor der er gynger, klatrestativer m.m. Derudover har et begrænset udvalg af legetøj været en udfordring. F.eks. bruges balancecykler ikke på Børnehusets legeplads, mens Ellingehus ikke har haft nogle begrænsninger af den fysiske aktivitet udendørs. Indendørs har den frie leg i perioder været begrænset i alle børnehavegrupper på grund af manglende legetøj. Det har umiddelbart begrænset vores læringsmiljøer, og vores barnesyn, som påpeger vigtigheden af at børn har rig mulighed for at stimuleret krop og sanser, har således været udfordret, og vi har som nævnt ovenover måtte være nytænkende og kreative for således at indtænke nye læringsmiljøer til gavn for børnenes trivsel og læring.   

På grund af Covid-19 har vi desværre ikke kunnet afholde vores årlige idrætsdag på Østerbro Stadion, og vi glæder os til, at det igen bliver muligt. Ligeledes har det længe ikke været muligt at benytte Blegdamsremisen, og vi har igen for nyligt kunne benytte os af tilbuddet, og vi kan se, hvordan det fungerer som et positivt nyt læringsmiljø, der skaber nye muligheder for læring og udvikling.

I Ellingehus kan børnene sove eller hvile sig i bussen samt efter frokost. I Børnehuset kan de sove eller hvile sig på stuen efter frokost, mens de andre børn er på legepladsen. Det betyder, at vi oplever børn, der har mere overskud og trives bedre i dagligdagen, idet de hver dag tilbydes muligheden for søvn og hvile, hvilket er i overensstemmelse med vores barnesyn.  

Vi vil løbende evaluere og lave en samlet evaluering i 2023