Selvhjulpenhed

Ved selvhjulpenhed forstår vi, at barnet er aktivt og deltagende i sin kunnen.

I Østerfælled Børnehus prioriterer vi selvhjulpenhed højt. Vi lever i et moderne samfund, der stiller store krav til, at mennesket kan tage ansvar for sig selv, kan søge oplysninger og handle selvstændigt.

• Derfor er det vigtigt, at vi allerede i 0-6 års alderen hjælper børnene til at udvikle kompetencer, så børnene lærer at mestre disse krav. Med andre ord: ”det skal ind med modermælken”. Det er svært at tilegne sig disse kompetencer senere i livet.
  • Vi opfordrer og stiller krav til barnet, så det kan udvikle sig. Derudover bestræber vi os på at støtte barnet der, hvor det udviklingsmæssigt er. Vi er opmærksomme på barnets almentilstand, dvs. at man ikke kan stille de samme krav til et barn, der er træt, som til et barn, der er frisk og udhvilet.
  • For det 0-6 årige barn betyder det, at vi som voksne, både forældre og personale, instruerer barnet i fx selv at tage tøj af og på, viser hvordan man tager en ny sko på, lyner lynlåsen, selv åbner ostehapsen, rydder op efter sig selv, selv øser mad op, selv forsøger at løse konflikter samt hjælper børnene med at udvikle redskaber til at opsøge hjælp.
  • Vi servicerer ikke barnet, men vil hellere møde barnet, hvor både voksen og barn er aktive om en fælles handling.

Herved får barnet en oplevelse af at være med og af at deltage i et fællesskab. Barnet føler sig betydningsfuldt. Ved at styrke barnets selvhjulpenhed, støtter vi barnet i dets selvstændighedsudvikling og på den måde gøres barnet aktivt i forhold til sig selv. Når barnet lærer at tage ansvar for sig selv, vil det også påvirke barnets selvforståelse, selvtillid og selvværd og dermed gøre barnet mindre afhængigt af voksne.

Selvhjulpenhed vil også påvirke barnets motoriske udvikling positivt. Hvis man altid hjælper barnet med noget, som det i virkeligheden kan selv, kan det faktisk hæmme barnet i dets udvikling.