Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Natur, udeliv og science 0-2 år

Natur, udeliv og science, 0-2 år

Særlige refleksioner, pejlemærker og læreplanstemaer

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

Sammenhæng

Vi er i Østerfælled Børnehus bevidste om, at naturen er en af grundstenene for menneskets udvikling og trivsel. Vi arbejder på at danne og udvikle børnene gennem oplevelser i naturen, så de opnår en ansvarsfølelse og ejerskab af naturen nu og i fremtiden. I denne proces vil børnene også opnå viden omkring de aftryk, mennesker sætter i naturen, samt hvorfor bæredygtighed er vigtig for fremtiden.

Udeliv:

I Østerfælled Børnehus værner vi om udelivet. I Børnehuset har vi legepladsen, som er et trygt og afgrænset uderum for børnene. Vi anvender også nærmiljøet, f.eks. Fælledparken, som et åbent og socialt rum. Endvidere tager vi også på længere ture for at udvide det åbne uderum, f.eks.skov og strand. Det er personalets opgave at skabe et uderum, hvor der er tryghed og nærvær, så sansning, fantasi og kreativitet kan blomstre.

Vi anerkender børns fantasi og kreativitet i uderummet, f.eks. hvor en rutsjebane bliver til et piratskib, og en pind bliver til et sværd. I Østerfælled Børnehus prøver vi også at lade os inspirere af børns fantasi og kreativitet, og prøver at tænke i muligheder fremfor begrænsninger. Vi er bevidste om, at uderummet er en god mulighed til at skabe deltagelsesmuligheder i forskellige fællesskaber og åbne op for relationer på tværs af forskellige nationaliteter, kulturer og aldre.

I Østerfælled Børnehus prioriterer vi, at naturen også giver mulighed for mere vilde lege, uforstyrrede lege, og i nogle situationer, lege hvor børnene ikke altid er under opsyn af en voksen. Naturen er også et naturligt sanseapparat, hvor børnene helt automatisk får brugt de forskellige 7 sanser.

Science:

I Østerfælled Børnehus tager vi udgangspunkt i et læringssyn, hvor vi anser børnene som små videnskabspiger og videnskabsdrenge, der helt naturligt undersøger den verden, der er omkring dem. Det pædagogiske personalets opgave er at understøtte denne naturlige nysgerrighed og undren samt at følge børnenes spor og inddrage deres spørgsmål i videre aktiviteter. Efterfølgende vil vi anvende denne viden om børnene ved at udfordre deres aktuelle forståelse, f.eks. fra jord til bord. Vi er også bevidste om, at science foregår i dagligdagen. F.eks. foregår der matematik og talforståelse, når et barn tager flyverdragt på, der essentielt bare er 4 rør og en lynlås.

Det pædagogiske personale har også et ansvar for nogle gange at lade stå til, når børnene afprøver forskellige ting, så de selv opnår en forståelse for, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

Vi er også bevidste om det ansvar, det pædagogiske personale har til at årsagsforklare, når et barn udviser forståelse eller undren for at begreb.

Barnet ved f.eks. at har sneet dagen før, men forstår ikke, at sneen er væk dagen efter.

I Østerfælled Børnehus er vi bevidste om, at arbejdet med læringsmiljøerne natur, udeliv og science foregår i et samarbejde med forældrene.

Mål

Børnene skal udvikle en forståelse, nysgerrighed, glæde samt respekt for naturen.

Børnene skal opnå en ansvarsfølelse for naturen og skal kunne vurdere, hvad der er rigtigt og forkert (fx behandle smådyr forsigtigt og smide skrald på jorden).

Børnene skal bruge og udvikle deres sanser, fordybe sig samt opnå brugbar faktaviden om naturen, udeliv og science.

Børnene skal kunne udvise begyndende empati for dyr og andet liv i naturen.

Børnene skal opnå et kendskab til de 4 årstider og kendskab til vind, vejr, m.m., samt hvad der er farligt, og hvad der ikke er.

Børnene skal opnå gå-på-mod og lyst til at prøve igen, prøve noget nyt og noget, der ikke er “trygt”

Børnene skal kunne glæde sig og dele glæde over fund i naturen.

Børnene opnår en fællesskabsfølelse omkring at passe på naturen.

Børnene opnår en større medbestemmelse i naturen, hvor de følger egne behov, fordybelse og undren, selvom de voksne har planlagt anderledes.

Børnene udviser interesse og forståelse for tal samt fornemmelser for størrelser (matematik). Børnene skal have en følelse i at de voksne møder dem i deres spørgsmål omkring det abstrakte og gør det konkret - og omvendt.

I Østerfælled Børnehus arbejder vi mere med science, hvor vi laver mindre naturrelaterede og videnskabelige forsøg med årsagsforklaring.

Tiltag

Vi spørger de ældste børn, hvad de tænker, de skal have på og kigger sammen ud på legepladsen for at se på vejret.

Vi tager på ture i naturen hele året for at give en oplevelse af de 4 årstider.

Vi spørger ind til, hvad børnene finder i naturen, og giver dem tid til at forklare. Vi taler om og undersøger de dyr, planter og naturfænomener, vi ser undervejs.

Vi taler om livet og døden, når vi finder døde dyr.

Vi finder dyr i naturen, studerer dem og lægger vægt på, at det er vigtigt, at vi sætter dem fri igen. Vi taler om dyrene og navngiver dem alt efter barnets alder og bruger overbegreber så som hund, blomst og fugl eller underbegreber så som labrador, måge og rose.

De voksne planlægger aktiviteter i naturen med mål i fht. udvikling og viden. Vi lader dog selvfølgelig også børnene udforske naturen på egen hånd, så det er deres egen fantasi, der igangsætter legen og nysgerrigheden.

Børnene bliver præsenteret for forskellige naturfænomener.

Vi sorterer skrald på stuerne, samler skrald op i naturen og taler med børnene om hvorfor, vi gør dette.

Vi fastholder børnenes medfødte tal-forståelse gennem leg med tal, rim og remser, sange, dagligdags tale m.m.

Vi skal lytte til børnenes undren og spørgsmål og prøve at skabe bro mellem det konkrete og det abstrakte. F.eks. hvad det er for et dyr, vi kan se og høre, og hvorfor vandpytter forsvinder.

Vi igangsætter mere videnskabelige aktiviteter, f.eks. undersøge, hvad der kan flyde, og hvad der synker til bunds.

Vi tager på ture til ByOasen og dyrehandlen, hvor vi ser på og taler om dyrene.  

Følgende er revideret på baggrund af den løbende evaluering i maj 2021: 

Vi har en idébank med idéer til aktiviteter med science og undersøgelse af naturfænomener.  

Tegn

Børnene begynder verbalt og nonverbalt at udvise glæde og nysgerrighed i naturen fx benævner de det eller giver et lille hop/smil.

Børnene gør os opmærksomme på det skrald, de ser i naturen samt begynder at benævne, at det må man ikke. Evt. samler de det op.

Børnene begynder at kunne udtrykke de følelser, et levende væsen evt kunne have. Børnene passer på ikke at træde på levende dyr.

Børnene begynder at benævne de skiftende naturfænomener, der hører sig til årstiderne, fx når de sætter ord på, at det regner, sner, m.m.

Nonverbalt vil børnene pege ud af vinduet på regn, sne, mm.

Børnene udviser lyst og glæde til at prøve noget nyt. Evt. turde holde et insekt.

Børnene begynder at italesætte noget, de har oplevet til forældrene eller venner.

Børnene viser stolt frem, hvad de har fundet i naturen.

Børnene kan mærke, hvornår de går på græs, asfalt, grus, mm.

De ældste børn gør de voksne opmærksomme på, at rester af maden skal i biospanden.

De ældste børn udviser en begyndende forståelse for, hvad de skal have på af tøj udenfor.

Evaluering

Fokus for evalueringen skal være, hvad det pædagogiske læringsmiljø betyder for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, og om der er noget, der skal være anderledes i læringsmiljøet på baggrund af dette.

Vi evaluerer løbende vores pædagogiske dagligdag, udfordringer, mål og tiltag på stuerne og til personalemøder. Hvad fungerer godt hos os?

Hvilke udfordringer har vi? Hvad kan vi udvikle og blive bedre til? Hvad har vi ikke igangsat eller prøvet af?

1. Formålet med evalueringen. Hvad eller hvilket område vil vi evaluere?

2. Dokumenter med fokus på sammenhængen mellem læringsmiljøet og børnenes læring samt med fokus på refleksion.

3. Analyser dokumentation og sæt retning for fremtidig praksis, eventuelle ændringer og tiltag.

Vi får ny viden, ser fremad og sætter nye mål.

 

Evaluering af læreplanstemaet Natur, udeliv og science for de 0-2-årige

Vores pædagogiske dokumentationsformer består af SMTTE og observationer af praksis og refleksioner herpå. 

Alle medarbejdere har fokus på at komme ud på tur hver dag. Det betyder, at alle børn skiftevis kommer på tur ud i naturen. De voksne har en opmærksomhed på formålet med turen, og taler om naturfænomener og dyr, der passer til og optager børnegruppen. Vores pædagogiske læringsmiljø på turene giver børnegruppen rum til læring og udvikling.   

Der ligger et stort potentiale gemt i længerevarende forløb omkring natur, udeliv og science. Vi er udfordret af at skulle have mange børn med på tur, hvilket kan gøre det svært at skabe nærvær og fordybelse om de enkelte aktiviteter. Udfordringen kan være at gøre aktiviteterne enkle og tilpasset det korte tidsrum, som vi oftest har til rådighed. Det er vigtigt at have fokus på børnegruppens interesser, når vi planlægger nye forløb og skabe de bedste forudsætninger for fordybelse f.eks. have mindre fokus på selvhjulpenhed i garderoben for dermed at få mere tid på turen. Vi vil gerne bruge mere tid på at undersøge naturfænomener og dyr ved at fordybe os, når vi støder på dem i hverdagen f.eks. tale om at det regner, og der så kommer vandpytter, vi kan hoppe i eller ved at have billeder af dyr, der optager børnegruppen på stuen. Vores pædagogiske læringsmiljø er således ofte udfordret, og vi tilstræber mere fokus på børneperspektivet i vores planlægning af ture og generelt i hverdagen. 

Derudover vil vi gerne bruge mere tid på science og undersøge naturfænomener f.eks. isen på vandpytten, der kan knække, når vi hopper på den, og hvordan varmen får isen til at smelte.

Vi har haft langt færre ture til ByOasen og dyrehandlen grundet Covid-19, og vi glæder os til at genoptage turene dertil.

Vi vil løbende evaluere og lave en samlet evaluering i 2023.

 

Løbende evaluering, maj 2021

Evalueringen i marts 2021 påpegede behovet for mere science samt mere tid med at undersøge naturfænomener. Vi vil således have et styringsmøde, hvor vi i et reflekterende team vil tage om forståelsen af begrebet science og arbejdet med at undersøge naturfænomener og efterfølgende lave en idébank med idéer til aktiviteter med science og undersøgelse af naturfænomener.