Legen
Legen er børnenes drivkraft – de voksne skal inspirere den!
Legen er en vigtig del af barndommen og den fylder meget i barnets institutionsliv. Gennem leg udvikler barnet en forståelse af sig selv og verdenen omkring sig.
- Eksempelvis dannes barnets identitet, når det indgår i leg. Dermed tilegner barnet sig kulturelle normer, værdier, koder og regler, som er en del af børnenes sociale relationer.
- Børnenes leg udgør vigtige elementer i det enkelte barns forsøg på at skabe mening i tilværelsen.
Legen udvikler endvidere barnets fantasi og færdigheder, bearbejder følelser (fx glæde, sorg, vrede, angst og kærlighed), fremmer socialiseringsprocessen og kan understøtte lysten og evnen til at lære.
- I Østerfælled Børnehus drager vi omsorg for, at børnene får rum til selv at lege, og vi giver i stor udstrækning børnene med og modspil.
- Samtidig hjælper vi dem til at forstå, at de er forpligtede i forhold til den sammenhæng, de indgår i.
Når børn leger, vil der uundgåeligt opstå konflikter og magtkampe, eksempelvis hvis to børn gerne vil have den samme dukke, så betragter vi det også som leg. Denne form for leg er en del af de indledende forhandlinger til den dybe leg.
- Vi opfordrer derfor børnene til selv at løse deres konflikter, da konflikter og magtkampe er med til at fremme børnenes udvikling.
- Når vi vurderer, at børnene ikke selv kan løse deres konflikt, griber vi naturligvis ind. Her er det vores rolle at mægle, således at begge børn bliver hørt og, at ingen af børnene bliver tabere i konflikten. Vi giver børnene redskaber til at fortsætte i legen.