Sukker

Sukkerpolitik i forbindelse med fødselsdag og afslutning i Østerfælled Børnehus

I Østerfælled Børnehus synes vi, at barnets fødselsdag og afslutning er en meget særlig dag og vi hygger os med flag og fødselsdagssang, så barnet ved at det er deres festdag!

Derfor er det også tilladt at medbringe lidt sødt til uddeling på stuen. Vi ser dog gerne, at forældrene også tænker i sunde og spændende alternativer.

Vi vil også gerne opfordre til at der kun deles én ting ud, som f.eks. kunne være:

Kage (uden topping, glasur, slikpynt og lignende)

Grovboller/boller med smør

Kagemand lavet af bolledej

Pizzasnegle og pølsehorn

Pandekager med friske bær

Frugtis og sunde smoothies

Frugt: frugtspyd, frugtsalat og frugt udstukket med figurer

Grønsagsspyd (ikke hårde grøntsager såsom gulerødder i vuggestuerne)

Tørret frugt eller frugtstænger

Nødder og popcorn (ikke i vuggestuerne)

Forældrene er selvfølgelig velkomne til at være med i fejringen af barnet, hvis de har mulighed for det. Aftal gerne med personalet på stuen en dag i forvejen, hvis I ønsker at medbringe noget spiseligt i anledning af festdagen. Så har personalet styr på, hvad der bliver uddelt og har mulighed for at planlægge efter det. Personalet ved også, om der er nogle af børnene, som af en eller anden grund ikke må få bestemte fødevarer.

Reglerne for søde sager gælder også til fødselsdage, hvor institutionen inviteres hjem til barnet på hverdage. Men de gælder naturligvis ikke ved private arrangementer i fritiden.

Vi har valgt at begrænse uddeling af medbragte lækkerier til fødselsdage og afslutninger, selvom der selvfølgelig kan findes mange andre anledninger!

Med festlige hilsner

Forældrebestyrelsen