Forældrepartnerskab

I Østerfælled Børnehus arbejder vi med forældrepartnerskab. Dette partnerskab ses i den daglige praksis hvor vi reflekterer sammen over barnets trivsel og udvikling. Det er derfor vigtigt at forældre tager medansvar i forhold til de 6 tema'er i læreplanen.

Forældrepartnerskabet er også at tage del i barnets relationsdannelse uden for børnehaven, f.eks. ved at lave legeaftaler hjemme eller benytte lokalområdes legepladser med ”venner” fra stuen..

Principper for samarbejde mellem forældrene og pædagogerne, som et partnerskab:

·   Samarbejdet er ligeværdigt. Forældrene er en ressource i forhold til samarbejdet om barnet.

·    Nysgerrighed og indsigt i hinandens verdener, med plads til forskellige syn på barnets udvikling.

·    En god dialog er at kunne følge, lytte og respektere hinandens tankegange og syn på barnet.

Bestyrelsens syn på forældrepartnerskab:

Formålet med dette dokument er at skabe en fælles forståelse for samarbejdet og partnerskabet mellem forældre og Østerfælled Børnehus. Dokumentet er lavet af forældrerepræsentanterne i bestyrelsen.

Det er en grundlæggende forudsætning for et succesfuldt partnerskab, at forældre og personale er engagerede og involverer sig.

Alle involverede parter vil altid barnets bedste, og det er udgangspunktet for den fælles dialog. Det er vigtigt at huske, at både personale og forældre har gode intentioner. Personalet er eksperter på barnets liv i institutionen, og forældrene er eksperter på barnets liv i hjemmet. Det kan erfaringsmæssigt være grobund for både gode og svære samtaler, da der nogle gange kan være sammenfald i oplevelsen af barnet i de to forskellige miljøer, og nogle gange være store variationer i oplevelsen af barnets adfærd og trivsel. Det er derfor meget vigtigt, at oplevelser og erfaringer deles frit og i tillid, og at der er en gensidig dialog og lyttes aktivt til hinanden.

I hverdagen er det vigtigt, at der gives tid til dagens små historier – både fra børnene, forældrene og personalet. Både forældre og personale i god tid forpligter sig til at orientere hinanden om forhold, der har betydning for barnets dag og trivsel. F.eks. længere ferie, fravær, stress, dødsfald, flytninger, jobskifte, familieforøgelse eller andre hændelser. Børnene er erfaringsmæssigt sensitive over for forandringer, og partnerskabet kan hjælpe hinanden.

Hvis der opstår udfordringer på trivsel eller andre forhold, så mødes forældre og personale i tillidsfuld dialog. Det er især her, at vi erfaringsmæssigt ser, at forståelsen af de forskellige perspektiver er vigtige. Alle vil barnet det bedste, men har måske forskellige opfattelser af vejen dertil. Forældrebestyrelsen vil gerne understrege den store tiltro og respekt vi har for personalets kompetencer og mangeårige erfaring med udfordringer og forløb, der kalder på et tættere partnerskab mellem forældre og personale.