Solpolitik

Kræftens Bekæmpelse anbefaler:

"Børn og voksne solsikrer sig mellem kl. 12 & 15, når UV-indekset er 3 eller mere. En kombination af skygge, solhat og tøj samt solcreme (på steder, hvor tøjet ikke dækker), som den bedste måde at solsikre sig på."

Skru ned for solen i daginstitutionen

I Danmark er hudkræft den hyppigste kræftform, da vi blandt andet ikke beskytter os godt nok, når solen står højt på himlen. Solskoldninger i barndommen giver øget risiko for hudkræft senere i livet. En god solpolitik sikrer, at alle børn og medarbejdere i Østerfælled Børnehus bilver beskyttet mod solens skadelige UV-stråling, når UV-indekset er 3 eller derover.

Solpolitik for Østerfælled Børnehus

Vi følger vores solpolitik i perioden april-september for at sikre, at ingen børn eller voksne i vores institution oplever at blive røde, forbrændte eller solskoldede, mens de er her. Vuggestuebørnene er i princippet ikke ude på legepladsen mellem kl. 12 & 15.

Vi forventer, at I som forældre sørger for at

• smøre jeres barn ind i solcreme om morgenen, inden I møder i institutionen.
  • barnet har en solhat, der beskytter ansigt, hals, ører og nakke. Kasketter er ikke solhatte, da de ikke giver beskyttelse til nakke og ører.
  • barnet har en tynd langærmet bluse samt tynde, løse, lette bukser med. Det er bedst, hvis børnene bærer tøj, der dækker minimum knæ og albuer.

Østerfælled Børnehus sørger for at

• have tilgængelig solcreme i institutionen. Vi benytter vandfast solcreme uden parfume og parabener med faktor 30.
  • smøre børnene ind efter frokost/inden vi går på legepladsen.
  • solsejl og evt. parasoller er sat op på udvalgte steder, hvor børnene kan lege og spise frugt