Forældrebestyrelse

Forældrebestyrelsen har indflydelse på børnenes hverdag i institutionen.

Forældrebestyrelsen er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og institutionens leder.

I forældrebestyrelsen er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på institutionens dagligdag og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrebestyrelsen holder møder 4 gange om året.

Du kan se referater fra forældrebestyrelsens møder på Aula.

Du kan læse mere om forældrebestyrelser og forældreindflydelse her

Hvad er bestyrelsens væsentligste opgave i Østerfælled Børnehus?
Bestyrelsen er Børnehusets øverste ledelse og organ for varetagelse af ledelsens, de ansatte i Børnehusets, børnenes og forældrenes (herefter kaldet interessenterne)interesser.

Som øverste ledelse skal bestyrelsen aktivt lede

• Børnehuset på et overordnet plan
  • Lede Børnehusets daglige ledelse – leder, souschef (Børnehuset) og afdelingsleder (Ellingehus)
  • Fastlægge strategien og tilse, at den bliver implementeret.

Bestyrelsens opgave er at være medspiller og sparringspartner for ledelsen, samt bindeled mellem forældre og ledelse. Den er også en konstruktiv og kritisk mod- og medspiller i Børnehusets ”store spørgsmål” som strategi, det finansielle grundlag mm.

Det gode bestyrelsesarbejde er kvalificeret, pro-aktivt, baserer sig på viden, indsigt og relevante erfaringer og fokuserer på Børnehuset og interessenternes tarv både på kort og langt sigt.

Den gode bestyrelse forstår alle aspekter af sit ansvar, tager det alvorligt og konkret, både på bestyrelsesmøderne og i perioderne mellem disse.

Essentielt for dette arbejde er også, at bestyrelsens medlemmer og ledelsen har gensidig respekt for hinandens forskelligheder og bruger forskellighederne konstruktivt i bestyrelsen arbejde.

Bestyrelsen har også en ansvarlig kontrolfunktion, men varetagelsen af denne alene er ikke tilstrækkeligt og vil ikke sikre Børnehusets positive udvikling eller tilgodese interessenternes interesser.

Hvis interesser varetager bestyrelsen?
Bestyrelsen varetager institutionens interesser, også selvom den er valgt af forældrene. Man sidder altså ikke i bestyrelsen for at varetage forældrenes synspunkter, selvom ens mandat til at sidde i bestyrelsen stammer fra dem.

Når dette er sagt, skal bestyrelsen sikre, at der er en passende balance mellem interessenternes interesser.

Bestyrelsens arbejde og ledelsens arbejde
Bestyrelsens skal overordnet styre, uddelegere og kvalitetssikre.

Ledelsen varetager den daglige ledelse af Børnehuset og Ellingehus og skal følge de anvisninger og de retningslinier, som bestyrelsen har givet.

Den øverste leder skal have stort frirum til beslutninger og kunne stole på opbakning fra sin bestyrelse, også til de ubehagelige beslutninger, som jo ikke er til at undgå. Usikkerhed om tillid og opbakning medfører usikkerhed om beslutninger, som medfører usikkerhed i organisationen – og det er ingen tjent med.

Det er ligeledes ledelsens opgave at være med til at sikre, at bestyrelsens medlemmer har adgang til al relevant information, således at bestyrelsen kan varetage sit hverv.

Værktøjer til lettelse af bestyrelsesarbejdet

• En formaliseret dagsorden hvor det præciseres af formanden hvilke punkter der er til beslutning og hvilke der er til diskussion.
  • Ved formandsskift skal der ske en overleveringsforretning fra gammel til ny formand.
  • Afholdelse af et månedligt informationsmøde mellem formand og ledelse.
  • Udvalgene, eksempelvis legepladsudvalg og kommunikationsudvalg, har kompetencen og tillid fra resten af bestyrelsen
  • Ledelsen tilbyder bestyrelsen at deltage i forbindelse med ansættelsessamtaler, således at bestyrelsen har føling med Børnehusets udvikling, og således at ledelsen kan trække på bestyrelsens kompetencer og erfaringer.
  • Bestyrelsen har som udgangspunkt tillid til ledelsen. Hvis tilliden ikke er til stede har bestyrelsesmedlemmet pligt til at tage kontakt til ledelsen og diskutere hvordan tilliden kan genoprettes. Bestyrelsesmedlemmet kan vælge enten at tage kontakt alene eller at indkalde bestyrelsen til et ekstraordinært møde.
  • Ledelsen har som udgangspunkt tillid til bestyrelsen. Hvis tilliden ikke er til stede har ledelsen pligt til at tage kontakt til bestyrelsen og diskutere hvordan tilliden kan genoprettes. Ledelsen kan vælge enten at tage kontakt til et enkelt medlem eller at indkalde bestyrelsen til et ekstraordinært møde.