Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Social udvikling 3-6 år

Social udvikling, 3-6 år

Særlige refleksioner, pejlemærker og læreplanstemaer

Pædagogiske mål for læreplanstemaet:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.

Sammenhæng

Børnene i Østerfælled Børnehus bevæger sig i mange forskellige relationer i forskellige arenaer og har derfor brug for at udvikle deres sociale kompetencer til at indgå i små og store fællesskaber. For at kunne mestre og indgå i disse fællesskaber, skal børnene lære at kunne tilegne sig fællesskabets normer og værdier. Ligeledes at mestre individuelle færdigheder, så de er i stand til at præge og berige fællesskabet med deres meninger, ønsker og holdninger. For at give børnene muligheden for dette, er vi opmærksomme på, at det kræver trygge og forudsigelige rammer.

Leg og gode relationer mellem børnene er en forudsætning for trivsel og livsglæde. Det er gennem legen og det sociale samvær, at barnet opnår sociale færdigheder, dannelse, virkelyst og lærer at løse opgaver og tackle uenigheder.

En af kendetegnene ved leg er at den hele tiden er i udvikling, og børn hele tiden må afstemme med hinanden, for at holde fast i legens kvalitet og varighed.

Empati er en væsentlig del af barnets sociale udvikling. Barnet har behov for at kunne sætte sig ind i andres følelser og oplevelser, og kunne handle på måder, der også understøtter samspillet med andre.

Samarbejdet mellem os og forældrene er en vigtig del af barnets sociale læring og udvikling. Dialogen kan medvirke til en helhedsforståelse af barnets perspektiv, udfordringer og sociale liv.

"Jeg har værdi for fællesskabet og fællesskabet har værdi for mig”.

Mål

Barnet skal kunne mestre at indgå i større og mindre fællesskaber og tilegne sig forståelse for fællesskabets normer og værdier.

Alle børn har lige muligheder for at kunne indgå i et fællesskab.

Barnet har de nødvendige redskaber til at kunne aflæse andre børns følelser og behov.

Barnet kan udvise stigende omsorg og empati.

Barnet føler sig set og hørt af personalet i Østerfælled Børnehus.

Barnet føler sig set og hørt af andre børn.

Alle børn har legerelationer og formår at skabe kontakt til andre børn og voksne.

Barnet ønsker at deltage i små og store fællesskaber.

Tiltag

I Østerfælled Børnehus skaber vi læringsmiljøer, hvor barnets lyst til at lege, udforske og eksperimentere er i centrum.

Vi er særligt opmærksomme på at inkludere børn, som har vanskeligt ved at indgå i sociale relationer. Det kunne være ved at skabe specifikke små legegrupper, hvor børnene lærer at aflæse hinandens følelser, og hvor pædagogen veksler mellem at gå foran, ved siden af eller bag ved barnet. Ved at være fleksible og behandle alle børn med udgangspunkt i deres udviklingstrin, skaber vi lige muligheder for alle.

Via legezoner og tydeligt opdelte rum inviterer vi til, at barnets udfoldelsesmuligheder er gode, sådan at en leg kan opstå og foregå uforstyrret over længere tid.

Vi holder samling næsten hver dag, hvor vi øver os i at tale og lytte. Vi har fokus på det enkelte barns oplevelse og fælles oplevelser.

Vi inddrager aktivt forældrene i at støtte op omkring spirende og etablerede venskaber. Samtidigt fortæller vi forældrene vigtigheden af, at de hilser på alle børn og forældre i den børnegruppe, som deres børn er en del af.

Ved konflikter hjælper vi børnene til at sætte ord på egne og andres følelser og handlinger og hjælper dem til en forståelse af egne og andres reaktioner. Personalet hjælper børnene med at lytte til de forskellige oplevelser af situationen og hjælper dem med at reflektere over, hvordan konflikten kan løses, og reflektere over, hvordan konflikten næste gang kan undgås.

Børnene inddrages i at udarbejde et værdisæt, hvor vi sammen finder ud af, hvilke (enkle) spilleregler vi skal have for fællesskabet og børnene imellem. F.eks. Hvordan er man en god ven? Hvordan skal vi være sammen? Herunder bruger vi "Fri for Mobberi" og "sociale historier".

Storgruppen deltager i et "Fri for mobberi"-projekt i overgangsfasen til skolelivet i samarbejde med Vibenshus Skole.

I Børnehuset tager vi tog og bus til nye og kendte steder, hvor vi skaber mulighed for at danne og styrke venskaber og fremme børnegruppens trivsel og læring.

Følgende er revideret på baggrund af den løbende evaluering i maj 2021: 

Vi sender jævnligt nyhedsbreve ud til forældrene om børnegruppens sociale samspil.

Tegn

Vi ser, at børnene har relationer og er sammen med andre børn. Barnet kan selv skabe og fastholde social kontakt, begynder at løse egne konflikter eller beder om hjælp til dette. Vi ser, at børnene udviser empati og hjælper andre børn. Børnene tør udtrykke sig i større grupper, kan lytte til andre og ræsonnere.

Evaluering

Fokus for evalueringen skal være, hvad det pædagogiske læringsmiljø betyder for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, og om der er noget, der skal være anderledes i læringsmiljøet på baggrund af dette.

Vi evaluerer løbende vores pædagogiske dagligdag, udfordringer, mål og tiltag på stuerne og til personalemøder. Hvad fungerer godt hos os?

Hvilke udfordringer har vi? Hvad kan vi udvikle og blive bedre til? Hvad har vi ikke igangsat eller prøvet af?

1. Formålet med evalueringen. Hvad eller hvilket område vil vi evaluere?

2. Dokumenter med fokus på sammenhængen mellem læringsmiljøet og børnenes læring samt med fokus på refleksion.

3. Analyser dokumentation og sæt retning for fremtidig praksis, eventuelle ændringer og tiltag.

Vi får ny viden, ser fremad og sætter nye mål.

Evaluering af læreplanstemaet Social udvikling for de 3-6-årige, marts 2021

Vores pædagogiske dokumentationsformer består af SMTTE og observationer af praksis og refleksioner herpå. 

Vi kan mærke, at det har en god effekt, at vi arbejder med, at alle børn har et socialt fællesskab med hinanden. Vi bliver ved med at forsøge at finde en ven til et barn ved at skabe små legegrupper, og i Ellingehus kan der opstå en relationen med det barn, de sidder sammen med i bussen. Og vi ser, at alle danner venskaber i løbet af noget tid. På den måde oplever vi, at alle børn er en del af både små og store børnefællesskaber, hvilket er med til at styrke børnegruppens trivsel og læring. 

Vi har en fast regel om, at børnene skal kunne åbne deres leg for andre, og den virker fint. Det bliver ikke altid overholdt af børnene, men hvis man nævner det over for børnene, kan man se, at de overvejer dette. Og det kan være med til at barnet bliver inviteret ind til leg. Dog er vi opmærksomme på, at denne regel kan forstyrre en leg, idet dynamikken i legen og børnenes flow afbrydes. Nogle gange giver vi også lov til, at det bare er en lille gruppe på 2, der kan lege sammen. Ved at prioritere legen kommer vores barnesyn til udtryk, idet vi arbejder på, at alle børn har gode relationer til hinanden og oplever at være en del af børnefællesskabet.  

Ved måltidet ser vi store sociale kompetencer komme i spil. Vi deler børnene i mindre grupper om bordene og sidder i små og mere nærværende grupper. Her har vi mulighed for at indgå i et mere tæt og nært socialt samspil. Der er større mulighed for dybe samtaler og dialoger med børnene og børnene imellem. Dette er med til, at de kan få følelsen af at blive set og hørt, når vi er optaget af børneperspektivet, og at deres trivsel dermed øges.

Deres udvikling sker gradvist, i det de skal øve i at vente på tur, spise med bestik og øve sig i generel bordskik. De skal hjælpe med at dække bord, tage mad og tage af bordet bagefter, hvilket er med til at udvikle deres selvstændighed og påvirke deres dannelse.

Vi har set en gradvis udvikling i børnenes evner til at aflæse hinandens følelser og behov, da vi oplever flere samtaler, grin og åbenhed om hinanden. De hjælper hinanden og er gode til at give plads og lytte til hinanden samt vente på tur. 

Vi har jævnligt børnenes trivsel og fællesskab oppe på stuemøde, og ved mistrivsel sætter vi straks ind med en indsats f.eks. SMTTE.

Vi har i Børnehuset haft færre ture med toge, bus og metro.

Vi har ikke haft besøg på eller af Vibenhus Skole under Covid-19.

Vi vil løbende evaluere og lave en samlet evaluering i 2023.

Løbende evaluering, maj 2021

I Østerfælled Børnehus sender vi jævnligt nyhedsbreve til forældrene, og under dialogen omkring tilsynsrapporten reflekterede vi over, at vi gerne ville udarbejde en skabelon til nyhedsbrevenes form og indhold for at kvalificere det yderligere. Det har vi således tænkt også at påbegynde et arbejde omkring. Nyhedsbrevene giver forældrene et indblik i børnegruppens trivsel og udvikling og deres sociale samspil