Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kultur, æstetik og fællesskab 3-6 år

Kultur, æstetik og fællesskab, 3-6 år

Særlige refleksioner, pejlemærker og læreplanstemaer

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier. 2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

Sammenhæng

I hverdagen i Østerfælled Børnehus oplever børnene kultur via de kulturelle værdier, som børnene tilegner sig i hverdagen. Børnene møder den kunstneriske skabende kraft gennem musik, sang, billedkunst, teater og litteratur. Kultur giver børnene oplevelser og erfaringer, der hjælper dem til at forstå sig selv og de fællesskaber, de indgår i.

Gennem kunstneriske og æstetiske oplevelser og processer opnår børnene forskellige former for kulturelle indtryk samt muligheden for at udtrykke sig på kendte og ukendte måder.

Østerfælled Børnehus er en institution med børn og familier fra mange forskellige lande. Vi oplever forskellige kulturer, religioner, familieforhold m.m.

Mål

Vi ønsker, at børnene med egen krop udtrykker sig selv og således udfolder deres fantasi og bliver nysgerrige. Vi ønsker, at børnene tør sætte sig selv i spil og får en stemme i fællesskabet. Barnets stemme har værdi; vi ser og lytter til initiativer og ideer og hjælper barnet med at virkeliggøre dem.

Børnene føler sig som en del af både små fællesskaber og store fællesskaber. Det kan være deres faste legerelationer, stuen og huset som helhed.

Børnene har mulighed for at deltage i skabende aktiviteter og værksteder og får kendskab til forskellige materialer og udtryksformer.

Vi bygger hverdagen op om traditioner, der kendetegner samfundet og Østerfælled Børnehus, f.eks. jul, fastelavn, fællessang på tværs af stuerne og Østerfælled Børnehus’ fødselsdag. De kulturelle traditioner binder året sammen, og giver børnene en forståelse af årets gang i samfundet og Østerfælled Børnehus.

Vi bestræber os på at give børnene kendskab til og at respektere hinandens kulturelle, nationale og familiære baggrunde.

Vi byder forældrene ind i et tillidsfuldt og forpligtende samarbejde om barnets hverdag hjemme og i Østerfælled Børnehus.

Vi ønsker at gøre overgangen mellem os og familien mindre ved at udveksle viden og erfaringer om vores og familiens traditioner og hverdag.

I Østerfælled Børnehus ser vi en særlig værdi i at skabe en kultur, hvor alle oplever at være en del af et værdifuldt og forpligtende fællesskab. "Jeg har værdi for fællesskabet, og fællesskabet har værdi for mig”.

Børnene er nysgerrige på vores forskelligheder og respekterer disse.

Tiltag

Vi er nysgerrige på den skabende proces, griber barnets initiativ og igangsætter kreative aktiviteter, hvor barnet præsenteres for musik fra forskellige genre, årstider og tidsaldre, med flere stemninger og udtryk; vi spiller og ser teater, danser, hører og synger musik, går på museum og udtrykker os kreativt med forskellige materialer i hverdagen.  

Vi fejrer hinandens fødselsdage, børn og personale, og sætter flag op og synger fødselsdagssang. Vi har kreative projekter og pynter op i

forbindelse med traditioner, som f.eks. til fastelavn hvor vi maler fastelavnsposer og -tønder.

Vi hilser på hinanden, børn som voksne, og styrker dermed fællesskabsfølelsen, som er en vigtig værdi i Østerfælled Børnehus.

Vi deler børnene ind i små grupper, så der opstår mulighed for nærvær, fordybelse og små fællesskaber.

I børnehaven har fællesskabet stor betydning, Vi har samling på stuerne hver dag, hvor alle ser hinanden, lytter til hinanden og lærer om fællesskabets værdier og normer. Vi har børn fra mange lande og snakker med børnene, om hvor man kommer fra, hvorfor et barn også snakker engelsk eller italiensk, hvorfor et barn ikke må spise svinekød osv. Vi tænker lande og andre kulturer ind som et muligt temaområde.

Vi tilbyder børnene en bred vifte af kunstneriske og kreative aktiviteter, f.eks. malerværksted, træværksted, fedtstensværksted og smykkeværksted.

Følgende er revideret på baggrund af den løbende evaluering i maj 2021: 

I Ellingehus opdaterer vi jævnligt vores SMTTE-modeller ift. vores årlige traditioner, så de er meningsfulde ift. den aktuelle børnegruppe og hjælper personalegruppen til bedre planlægning, udførsel og evaluering.    

Vi har små grupper i Ellingehus, der er sammen i 3-4 uger ad gangen, hvor vi fordybet kan arbejde med kreativ udfoldelse samt efterfølgende hænge børnenes kreative udfoldelser op til skue i hele huset.

Tegn

Vi ser, at børnene er optaget af hinanden, deres herkomst og forskelligheder. Børnene respekterer hinanden.

Børnene deltager med engagement i forskellige værksteder. De kender forskellige materialer og ved, hvad de kan bruges til og finder på nye ideer.

De er drevet af lyst, nysgerrighed og fordybelse. Vi ser, at barnet sætter kreative processer i gang på eget initiativ.

Børnene deltager i samlinger og fælleslege og tør bidrage med egne ønsker og erfaringer.

Evaluering

Fokus for evalueringen skal være, hvad det pædagogiske læringsmiljø betyder for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, og om der er noget, der skal være anderledes i læringsmiljøet på baggrund af dette.

Vi evaluerer løbende vores pædagogiske dagligdag, udfordringer, mål og tiltag på stuerne og til personalemøder. Hvad fungerer godt hos os?

Hvilke udfordringer har vi? Hvad kan vi udvikle og blive bedre til? Hvad har vi ikke igangsat eller prøvet af?

1. Formålet med evalueringen. Hvad eller hvilket område vil vi evaluere?

2. Dokumenter med fokus på sammenhængen mellem læringsmiljøet og børnenes læring samt med fokus på refleksion.

3. Analyser dokumentation og sæt retning for fremtidig praksis, eventuelle ændringer og tiltag.

Vi får ny viden, ser fremad og sætter nye mål.

 

Evaluering af læreplanstemaet Kultur, æstetik og fællesskab for de 3-6-årige, marts 2021

Vores pædagogiske dokumentationsformer består af SMTTE og observationer af praksis og refleksioner herpå. 

De fælles traditioner fungerer godt. Børnene ser frem og glæder sig til begivenheden. Alle børn deltager i begivenhederne, efter formåen. Derudover er der små aktiviteter frem til dagen, hvor der bliver pyntet, klippet og klistret af børnene, sammen med de voksne. Vi oplever, at vi skaber et læringsmiljø, hvor børnene dannes til at tage del i og forstå de traditioner, de deltager i.  

I Ellingehus har vi haft særligt fokus på at lave SMTTE, inden vi starter op på at fejre en tradition. SMTTE fra året før bliver taget frem og kigget på om der er noget, der skal laves om. Da hele personalegruppen ikke er på arbejde på samme tid, skal vi være bedre til at uddelegere opgaverne i forbindelse med traditionerne. Så vi er helt klar på hvem, der dækker hvad af opgaver op til begivenheden. Vi skal ligeledes blive bedre til at evaluere lige efter, at forløbet er slut.

Vi kunne lave en overskuelig mappe, med opgaver/skabeloner til børnene, som man kunne tage frem op til begivenheden. På den måde sikrer vi os, at særligt børn i udsatte positioner er en del af børnefællesskabet. 

I Børnehuset er der veletablerede rutiner og materiale til brug ved traditioner, og vi ser børn, der trives.

Vi oplever, at børnene har en fælles forståelse af deres forskellige kulturer og traditioner. Dette ses ved vores samlinger, hvor vi meget tit taler om hinandens baggrunde, og hvor vi hver især kommer fra. Der er flere af børnene, som er flersprogede, og hvor dansk ikke er førstesprog derhjemme. Vi snakker om forskelligheder og betydningerne af ordene, hvilket alle tager godt imod. Vi arbejder således aktivt med børnenes dannelse i hverdagen.

I Ellingehus indgår vi i mindre grupper på kryds og tværs af stuerne og aldrene og generelt på stuen. Her laver vi kreative udfoldelser med blandt andet at tegne, male og bygge ting. Dette kan vi godt øve os i at implementere mere i hverdagen og udfordre dem i forskellige æstetiske muligheder.

I Børnehuset har vi under Covid-19 været meget mindre sammen på tværs af stuerne, og har kun i nogle måneder kunne opretholde storegruppen, hvor de ældste børn fra hver børnehavegruppe mødes en dag om ugen. Det har således været primært på legepladsen, at vi har arbejdet med børnenes evne til og oplevelsen af at være en del af et større forpligtende fællesskab.

Børnehuset har meget fokus på de kreative udfoldelser, og oplever en børnegruppe, der har godt kendskab til de forskellige æstetiske muligheder, der er til rådighed for dem.

Når vi udfolder os kreativt, ser vi, at det styrker vi børnenes dannelse, idet de får kendskab til og erfaring med forskellige æstetiske muligheder.

Samling er et vigtigt tidspunkt i alle børnegrupper, og vi arbejder målrettet mod at sikre en god samling, hvor vi har fokus på, at alle oplever at være en del af fællesskabet. Vi oplever, at alle børn tør og vil deltage, og at vores faste rammer og rutiner omkring samlingen hjælper børnene til trygt at kunne deltage og bidrage med deres perspektiv. Vi er således optagede af det enkelte barns perspektiv, som giver os et indblik i børnenes interesser, ønsker og behov.   

Under Covid-19 har vi i Børnehuset ikke kunne tage i teateret eller gå på museum, på samme måde som vi plejer. Vi har i stedet, som et alternativ til museum, været på ”bolsjefabrikken” og kigge på graffiti.

 

Vi vil løbende evaluere og lavet en samlet evaluering i 2023.

Løbende evaluering, maj 2021

I Covid-19-tiden har vi haft ringere mulighed for at forberede os på tværs af stuer og afdelinger i Ellingehus. Dette har bevirket, at vi ikke altid har været foran med planlægningen. Da vi allerede har oparbejdet nogle gode SMTTE-modeller som fundament for vores årlige traditioner, har vi oplevet, at vi, selv i den pressede tid vi har været igennem, nemt har kunne gennemføre traditionerne, da det har været ligetil at gå til opgaven selv for nye medarbejdere. Vi er nu ved at være ovre den pressede tid og går en tid i møde, hvor det bliver nemmere at langtidsplanlægge og samarbejde på tværs. Vi fortsætter med at bruge og justere vores arbejdspapirer, så traditionerne hele tiden forbliver aktuelle for børnegruppen og huset. Det giver mening og ro at planlægge frem i tiden og klart uddelegere ansvarsområder.

Med vores nye struktur vi indførte i maj, er der god ro i børnegruppen til at arbejde med kreativ udfoldelse. Da det er den samme gruppe, der er sammen 3-4 uger ad gangen kan man også fint have et længerevarende projekt i gang, hvor fokus på emnet skifter mellem vores daglige emner (sprog, bevægelse, filosofi m.m.).

Vi glæder os til at få hængt flere af børnenes kreative udfoldelser op til skue i hele huset igen, når rengøringskravene lempes.