Forældresamtaler
I Østerfælled Børnehus tilbyder vi 3 slags forældresamtaler.
Evalueringssamtale
Når jeres barn har gået i institutionen i 3-6 måneder inviterer vi til en evalueringssamtale.
Dagsordnen til evalueringsamtalen vil typisk være:
- Hvordan føler I jer modtaget af forældre, personalet og i huset generelt?
- Hvordan er den første tid i institutionen gået?
- Hvordan oplever vi jeres barns trivsel og udvikling. Her vil vi tage udgangspunkt i læreplanstemaerne, med fokus på: de personlige kompetencer, de sociale kompetencer, den sproglige udvikling og den motoriske udvikling.
- Hvordan oplever I jeres barns trivsel?
- Hvad kan vi i fællesskab gøre for at understøtte jeres barns udvikling og trivsel fremadrettet?
- Evt,
Trivselssamtale
Hvis vi er bekymrede for jeres barns udvikling eller I er bekymrede eller har brug for en snak om jeres barn trivsel og udvikling inviterer vi til en trivselssamtale.
Dagsordnen til en trivselssamtale kan være:
- Det der er svært for jeres barn - bekymringer/udfordringer for jeres barn.
- Ressourcer - hvad fungerer godt lige nu
- Realistiske mål for jeres barn
- Handleplan - hvem gør hvad og hvordan. Evt. næste sparring/en yderligere samtale.
- Evt.
Førskolesamtale
Formålet med denne samtale er en snak om jeres barns trivsel og udvikling i forhold til skoleparathed. I samtalen har vi fokus på jeres barns sociale og personlige udvikling.
Dagsordnen vil være:
- Hvordan oplever I jeres barn i forhold til skoleparathed?
- Hvordan oplever vi jeres barn i forhold til skoleparathed?
- Hvordan kan vi i fællesskab støtte jeres barn op til skolestarten?
Når vi tænker skoleparathed tager vi udgangspunkt i følgende punkter:
- kan barnet udtrykke egne følelser og behov?
- Tør barnet spørge og gøre opmærksom på sig selv?
- Hvordan håndterer barnet konflikter?
- Kan barnet aflæse andre børns signaler og grænser?
- Har barnet evne til at danne venskaber?
- Kan barnet overskue sociale spilleregler i en gruppe?
- Kan barnet genkende regler og rammer på stuen og i huset?
- Kan barnet udsætte egne behov?
- Kan barnet modtage en kollektiv besked, deltage i samling, sidde stille, lytte til andre, komme med forslag og fordybe sig?
- Kan barnet veksle mellem at lade sig lede af andre i en gruppe eller selv lede en gruppe?