Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samtaler i Østerfælled Børnehus

Forældresamtaler

I Østerfælled Børnehus tilbyder vi 3 slags forældresamtaler. 

 

Evalueringssamtale

Når jeres barn har gået i institutionen i 3-6 måneder inviterer vi til en evalueringssamtale.

Dagsordnen til evalueringsamtalen vil typisk være:

 

-      Hvordan føler I jer modtaget af forældre, personalet og i huset generelt?

-      Hvordan er den første tid i institutionen gået?

 

-      Hvordan oplever vi jeres barns trivsel og udvikling. Her vil vi                                tage udgangspunkt i læreplanstemaerne, med fokus på: de personlige            kompetencer, de sociale kompetencer, den sproglige udvikling og den              motoriske udvikling.

 

-     Hvordan oplever I jeres barns trivsel?

 

-     Hvad kan vi i fællesskab gøre for at understøtte jeres barns udvikling og         trivsel fremadrettet?

-     Evt,

 

Trivselssamtale

Hvis vi er bekymrede for jeres barns udvikling eller I er bekymrede eller har brug for en snak om jeres barn trivsel og udvikling inviterer vi til en trivselssamtale.

Dagsordnen til en trivselssamtale kan være:

 

-     Det der er svært for jeres barn - bekymringer/udfordringer for jeres barn.

 

-     Ressourcer - hvad fungerer godt lige nu

 

-     Realistiske mål for jeres barn

 

-     Handleplan - hvem gør hvad og hvordan. Evt. næste sparring/en                         yderligere  samtale.

 

-     Evt.

 

 

 

Førskolesamtale

Formålet med denne samtale er en snak om jeres barns trivsel og udvikling i forhold til skoleparathed. I samtalen har vi fokus på jeres barns sociale og personlige udvikling.

 

Dagsordnen vil være:

 

-     Hvordan oplever I jeres barn i forhold til skoleparathed?

 

-    Hvordan oplever vi jeres barn i forhold til skoleparathed?

 

-     Hvordan kan vi i fællesskab støtte jeres barn op til skolestarten?

 

 

 

 

Når vi tænker skoleparathed tager vi udgangspunkt i følgende punkter:

 

-      kan barnet udtrykke egne følelser og behov?

 

-      Tør barnet spørge og gøre opmærksom på sig selv?

 

-       Hvordan håndterer barnet konflikter?

 

-       Kan barnet aflæse andre børns signaler og grænser?

 

-       Har barnet evne til at danne venskaber?

 

-       Kan barnet overskue sociale spilleregler i en gruppe?

 

-       Kan barnet genkende regler og rammer på stuen og i huset?

 

-       Kan barnet udsætte egne behov?

 

-       Kan barnet modtage en kollektiv besked, deltage i samling, sidde stille,            lytte til andre, komme med forslag og fordybe sig?

 

-       Kan barnet veksle mellem at lade sig lede af andre i en gruppe eller                  selv lede en gruppe?